Våra sajter
Tillbaka till menyn

13 mars 2014

Håkan Johansson är världens bästa bagare

Sverige med den svenska bageritraditionen är en brödnation att räkna med. I dag vann Håkan Johansson VM-guld i finalen i individuella Bagar-VM 2014 i Paris. Sverige deltog som en av åtta tävlingsnationer som gjorde upp i en åtta timmar lång bakning. Håkan Johansson, 32 år från Falkenberg, lyckades överlägset i sin bakning och tog därmed hem guldet. Håkan Johansson är nu den bästa bagaren i världen.

Håkan Johansson lyckades med bragden att bli bäst i världen, när han idag vann Bagar-VM i Paris, Coupe Louis LeSaffre.

Tävlingen som syftar till att stärka bageriprofessionens ställning avgjordes idag på den internationella brödmässan Europain. I kategorin sött bröd, där Håkan Johansson vann guld, tillverkade deltagarna såväl kavlade bakverk såsom croissanter och pain au chocolat, som briocher och vetebröd. Som arrangör för tävlingen står det franska jästföretaget LeSaffre. Mer än 200 svenska supportrar var på plats.

– Det här känns fortfarande lite overkligt men helt fantastiskt. Jag kände mig taggad inför VM och siktade mot guld. Min träningsperiod har löpt från oktober förra året fram till nu, och sedan två månader har jag bakat upp hela sortimentet 5-7 dagar i veckan. För att få till ett gott sött bröd finns det inga genvägar, det är naturliga och färska råvaror som gäller. När man startar på morgonen börjar man alltid från noll. Det finns inga gränser för vad man kan skapa med bara lite mjöl och vatten - det är mitt guld bevis på, säger Håkan Johansson, vinnare av Bagar-VM 2014.

Att stödja och lyfta kvalitén i bakning och bageri samt skapa band bagare emellan är en viktig målsättning för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer som är initiativtagare till och ansvariga för Bagarlandslaget.

­– Håkan är en mästare på bröd, han var helt överlägsen i alla bedömningar. Han visade på innovativa smaker och hans bakverk hade en lyster kring sig. Att slå fransmännen på deras hemmaplan gällande croissanter säger väl allt. Svenska bagare håller internationell klass och Håkan är bäst av alla i hela världen. Guldet var han väl värd, säger Martin Lundell, vd för branchorganisationen Sveriges bagare & konditorer som driver Svenska Bagarlandslaget.

Håkan Johansson är ansvarig för allt bröd som finns till försäljning i Stockholmsrestaurangen Taverna Brillos bageri och restaurang och på systerrestaurangerna Riche, Teatergrillen och Sturehof. Utöver det axlar han rollen som nytillträdd lagkapten i Bagarlandslaget. I yrket låter han sig ofta inspireras av sina duktiga bagarkollegor och då inte minst från de egna landslagskamraterna.

Prispallen i Bagar-VM 2014:

1:a Sverige
2:a Japan
3:a Taiwan
4:a Italien

Tävlingskriterier I finalen i Bagar-VM gör 8 nationer upp om den prestigefyllda titeln. Under 8 timmar skapar finalisterna bakverk inom kategorin sött bröd. Produkterna bedöms utifrån vikt, volym, smak, form, teknik och användandet av olika degar.

Ytterligare information om Bagar-VM finns www.coupelouislesaffre.com

För mer information om Bagar–VM, kontakta: Martin Lundell, vd för Sveriges bagare & konditorer som driver Svenska Bagarlandslaget Mobil: 0703-646 794 E-post: martin@bageri.se

För bilder, intervju med Håkan Johansson kontakta: Malou Rönnmark, presskontakt för Bagar-VM Mobil: 070 794 42 64 Mail: malou.ronnmark@prat.se

Om VM för Bagare

Bagar-VM och dess deltävlingar arrangeras av den franska jästproducenten Lesaffre. Som världsledande producent av jäst är Lesaffre en av huvudaktörerna inom området ingredienser för brödproduktion. Företaget har 44 fabriker i 26 länder världen över och marknadsför sina produkter på 5 kontinenter i mer än 170 länder. Lesaffre sysselsätter idag 7000 personer världen över. För mer information om tävlingen, gå in på www.coupelouislesaffre.com.